понеділок, 14 червня 2021 р.

Про подорожі та координатну вісь

Моє вітання найкреативнішим учням!

Яка наука може бути більш благородна, більш чудова, 

більш корисна для людства, ніж математика?


Бенджамін Франклін


Найпростішим математичним поняттям є число. Число породжує необхідність дій над ним: додавання і віднімання, а потім множення і ділення... Ви звичайно, спостерігали, як маленька дитина набуває перших навичок додавання.

         Виникнення числа і рахунку відбувалося протягом дуже довгого часу. І також, як розвиток дитини у звичайній людській родині відрізняється від розвитку кіплінговського Мауглі, так само відрізняється розвиток людини в цивілізованому середовищі від розвитку в абсолютно ізольованому від популяції людей. Так у XIX столітті в районі басейну південноамериканської річки Амазонки було виявлено індійське плем'я, яке знало з чисел тільки 1, 2 і 3.

А зараз пропоную пограти у Kahoot!

Про подорожі та координатну вісь


ПОДОРОЖ МІСТОМ ЗАПОРІЖЖЯ


А зараз запрошую вирушити у подорож містом Запоріжжя. Проспект Соборний – наша координатна пряма, бульвар Шевченка – початок координат (0), одиничний відрізок – 1 кілометр.



Розпочинаємо нашу прогулянку з бульвару Шевченка, який виник наприкінці 1940-х років. З 1949 року носив ім'я Андрія Жданова, 26 січня 1989 року бульвар отримав сучасну назву. 2002 року, за ініціативою тодішнього мера Запоріжжя Олександра Поляка, на бульварі Шевченка споруджена мережа фонтанів та «Годинник закоханих». Спочатку для годинника, прикрашеного гербом Запоріжжя, планувалася роль міських «курантів», але потім їх вирішили зробити музичними — тепер з настанням кожної нової години хронометр програє уривок з пісні «Коли весна прийде, не знаю…», що вважається неофіційним гімном Запоріжжя (з художнього фільму «Весна на Зарічній вулиці»). А «закоханим» годинник став після того, як молодята узяли за традицію обов'язково біля них фотографуватися.

 


Продовжуємо нашу подорож! Пропоную пройти 2 км у сторону Дніпровсько ГЕС (це буде наш додатній напрямок) і ми опинимося біля прекрасної монументальної споруди - концертний зал імені М.І.Глінки, в якому на сьогодні базується Запорізька обласна філармонія, подаруваної місту запорізькими металургами та будівельниками у 1953 році. Концертний зал імені М.І. Глінки (а на початку 1950-х років — кіноконцертний зал) збудований за проєктом архітектора Г.Г.Вегмана та інженера В.Г.Шапільського. Після війни Вегман брав участь у відновленні міст України, зокрема — Запоріжжя. За його проектами тут побудовано багато будівель.

На будівництво було виділено 10 мільйонів рублів. У будівлі розташовувалися два зали для глядачів: на 400 і 800 місць. Перші глядачі увійшли до кіноконцертного залу імені М.І.Глінки у 1953 році.

У 1955 році біля входу у концертний зал встановлено пам’ятник видатному композитору, засновнику загальнослов’янської музичної культури та класичної музики Михайлу Івановичу Глінці (скульптор А. Страхов). Постамент виготовлений з граниту. Загальна висота пам'ятника 3,8 м. Пам'ятник — бронзова скульптура митця. 

І наразі, концертний зал імені М.І.Глінки Запорізької обласної філармонії - один із кращих концертних залів України за акустичними властивостями.

На якій ми зараз координаті?

 


Рухаємось ще 2 кілометри (у додатньому напрямку) і ми опинились на Дніпровській ГЕС - це перша ГЕС, яка збудована на річці Дніпро, та п’ята (передостання) ступінь Дніпровського каскаду гідроелектростанцій. Знаходиться у Дніпровському районі Запоріжжя. Встановлена потужність станції на початку 2021 року складає 1553,8 МВт. Дніпровська ГЕС складається з двох електростанцій: Дніпровської ГЕС-1 та Дніпровської ГЕС-2, які утворюють єдиний комплекс гідротехнічних споруд, розташованих під однією греблею.

Початок будівництва. Спорудження Дніпровської ГЕС розпочалось у березні 1927 році та вирішувало декілька проблем Придніпров′я: по-перше створювався потужний промислово-енергетичний центр, та завдяки греблі ГЕС що підняла рівень води у річці Дніпро на 37,8 м, утворилась можливість судноплавства від Чорного моря до Києва та вище. 1 травня 1932 року було введено в експлуатацію перший гідроагрегат. На той час потужність першої черги ГЕС становила 310    тис. кВт. В січні 1939 року з пуском останнього, дев’ятого гідроагрегату Дніпровська ГЕС досягла проєктної потужності – 560 тис. кВт. Так, на карті України з’явилася перша ГЕС, збудована на Дніпрі. 18 серпня 1941 року станція була зупинена та виведена з експлуатації у зв’язку з наближенням німецьких військ. В 1943 році при відході німецькі окупанти зруйнували машинний зал, щитову стінку та греблю ГЕС. 23 лютого 1944 року було прийнято рішення про відбудову Дніпровської гідроелектростанції  в первинному вигляді. З 1944 року по 1950 рік тривала відбудова станції. 10 листопада 1969 р. почалося будівництво Дніпровської ГЕС-2.

На якій ми зараз координаті? 

 


Пропоную рухатись в протилежному (від’ємному) напрямку 10 км. І перед нами Свято-Покровський Архієрейський собор – пам'ятка культової архітектури та містобудування місцевого значення. Перша церква, яка знаходилася на місці сьогоднішнього Свято-Покровського Архієрейського собору, була побудована в 1778 році переважно із дерева. У 1886 році на місці колишньої Покровської церкви був закладений Свято-Покровський собор, який було зруйновано в 30-ті роки XX століття. У 1993 році було прийнято рішення відтворити Свято-Покровський собор у його первозданному вигляді. Будівництво храму тривало 14 років. Архітектор Дмитро Романов віднайшов в Синодному архіві Санкт-Петербурга фотографії собору, який стояв на місці відтворення храму до початку жовтневого перевороту 1917 року. Проєктанти детально вивчили архітектурні особливості церкви на Соборній площі та зуміли розробити креслення для зведення нової церкви.

Новозбудований храм став точною копією головного храму Олександрівська, який було зруйновано на початку ХХ століття. Сьогодні храм є одним з найкрасивіших соборів країни заввишки 53 метри з яскравим образом Пресвятої Богородиці та рідкісним іконостасом у стилі українського бароко.

         На якій ми зараз координаті? 


Рушаємо в тому ж (від’ємному) напрямку на 1 км і ми опиняємось неподалеку від Запорізького обласного краєзнавчого музею. Музей засновано у 1921 р. відомим краєзнавцем, археологом, етнографом Я. П. Новицьким. Основу тогочасної музейної колекції склали знахідки, зібрані ним під час археологічних та етнографічних розвідок, документи з місцевих архівів тощо. Сьогодні колекція музею нараховує близько 110 тисяч музейних предметів.

У залах, присвячених історії запорозького козацтва та історії краю у XVI – XVIII ст. представлені такі козацькі реліквії як клейноди, холодна та вогнепальна зброя, корабельні гармати та якорі, побутові речі запорожців, монети, документи XVIII ст.

Зали відділу природи приваблюють численними експонатами флори і фауни степу, лісу та Азовського моря. Особливої неповторності надають експозиціям високохудожні діорами: «Цілинний степ», «Кам'яні могили», «Коса Обитічна», «Старобердянське лісництво».

Сучасна музейна експозиція, створення якої ще триває, розміщена в 15-ти залах відділів природи, археології та історії й 6-ти залах стаціонарних виставок. У виставкових залах музею постійно діють пересувні виставки провідних музеїв України та інших країн.

         На якій ми зараз координаті?  


         Пройдемо ще 2 км в тому ж (від’ємному) напрямку. І ми опинилися біля залізничного вокзалу Запоріжжя І. Станція та будівля вокзалу, який тоді отримав назву  — Південний, побудовані 1873 року під час прокладання першої дільниці приватної Лозово-Севастопольської залізниці впродовж 1870—1873 років. Перший поїзд зі станції Лозова прибув на станцію Олександрівськ І (23 жовтня) 5 листопада 1873 року. Первинна назва станції Олександрівськ І походить від тодішньої назви міста Запоріжжя. Одноповерхова будівля вокзалу тоді була невеликою та дерев'яною. З 1874 року розпочався рух поїздів до станції Мелітополь, а (5 січня) 18 січня 1875 року — до станції Севастополь. З 2000 по серпень 2002 року відбулася реконструкція вокзального комплексу. Станом на 2013 рік вокзал станції Запоріжжя І обслужив 8,8 млн пасажирів.

16 квітня 2018 року на будівлі залізничного вокзалу відкрито меморіальну дошку на честь українських січових стрільців.

2018 року вокзал Запоріжжя І увійшов у Топ-10 найбільш із завантажених вокзалів України, який обслужив 2,1 млн пасажирів у далекому сполученні (з них посадка — 1,05 млн пас./висадка — 1,04 млн пас.).

         На якій ми зараз координаті? 


Пропоную вам розташувати наші місця подорожі на координатній прямій.


Залізничний вокзал це не кінець твоєї подорожі, а тільки початок! А чи знали ви? Як би існувала залізничне сполучення Земля — Місяць, то довжини рейок, вироблених на «Азовсталі», вистачило б для будівництва залізничної лінії до Місяця. Виробництво — процес захопливий. Спостерігати, як із окремих елементів народжується щось абсолютно нове — неймовірно цікаво. І жоден яскравий момент не залишиться поза вашою увагою. Немов у школяра, який отримав атестат зрілості, за брамою металургійного заводу доросле життя у сталі лише починається.

Прокатка — це фінальний етап виготовлення металургійної продукції. Подібно до розкачування тіста, на прокатних станах заготовки сталі деформуються та перетворюються на великі блюми та сляби, а потім набувають різних знайомих нам форм: рейок, балок, листів, труб і інших видів продукції.

Пропоную ознайомитись з ключовими професіями у цій сфері за допомогою вправи "Відповідники":

Прошу наклеїти стікери на онлайн дошку та висловити свої враження від уроку. 


Домашнє завдання: Перейди за посиланням у Telegram-bot та дотримуючись усіх інструкцій надай відповіді на питання.


Немає коментарів:

Дописати коментар